Eind musical 'Kruimeltje'

Afgelopen week hebben wij onze eind musical voor 3 uitverkochte zalen gespeeld. En dat was in 1 woord GENIETEN! Onze leerlingen hebben het hele jaar wekelijks les gehad in zang-dans en toneel, en we hadden een aantal externe workshops ingekocht. Waaronder: moderne dans, Afrikaans dans, zangworkshop meerstemmig zingen en Tapdance. Alle geleerde technieken hebben Jannie en ik proberen te verwerken in de eindmusical. Vanaf januari zijn de leerlingen gaan oefenen met het script “kruimeltje”.

 

Kruimeltje is een jongetje wat als baby wordt afgestaan door zijn moeder, omdat zijn vader niet van de juiste stand is. Kruimeltje komt terecht bij mevrouw Koster, zij kan het geld goed gebruiken wat Kruimeltje elke dag bij elkaar moet bedelen. Veel liefde kent Kruimeltje niet, gelukkig is hij optimistisch ingesteld. Uiteindelijk komt mevrouw Koster te overlijden, en staat Kruimeltje er echt alleen voor. U kent het verhaal vast wel, dus ik zal het niet verder uitschrijven. Maar uiteindelijk komt alles weer goed en vind Kruimeltje zijn vader en zijn moeder. Tijdens het schrijven moest ik denken aan de “kruimeltjes” in onze maatschappij! Denk maar eens aan alle pleegkinderen die uit huis geplaatst moeten worden, die soms wel in 6 verschillende pleeggezinnen terecht komen. En allemaal zijn ze opzoek naar liefde en erkenning. Ik kan u vertellen, in onze omgeving zijn heel veel kruimeltjes! En mijn oproep is, geef deze kruimels eens wat extra liefde en aandacht en luister naar hun verhaal.

 

En dan nu een terugblik op de uitvoeringen, hier komt heel wat bij kijken! Profitas begon 2 dagen van te voren al met opbouwen van licht en geluid. En wij haalden alle 75 kostuums op bij Tineke. Dus met een wagen vol geladen belanden we in het Irene, waar alle kostuums op hangers gehangen werden en geordend. Want sommige leerlingen hadden wel 3 verschillende kostuums. Woensdag was de generale repetitie, voor het eerste oefenden de leerlingen met kostuums, make-up, decor en licht en geluid. Spannend hoor!! En een vreselijke generale, geeft hoop voor een perfecte uitvoering. Dus daar hielden we ons na woensdag maar aan vast

 

Donderdag was de eerste voorstelling, de leerlingen kwamen vanaf 16.00 binnen. Eerst de kostuums aan, toen de headset vast laten plakken en vervolgens haren doen en make-up. Voor Tineke en Roeline was het keihard werken om alle leerlingen op tijd klaar te krijgen. Ondertussen werd de catering goed verzorgd dankzij familie Mazereeuw en de hulpmoeders. Een hele happening vooraf, waar u als bezoekers geen erg in hebt gelukkig! En dan is het zover, de zaal gaat open. Alle leerlingen moeten stil in de zaal gaan zitten, want hun headsets kunnen elk moment aangaan. En dan begint het, brrrr spannend hoor! De leerlingen volgen de musical via het scherm in de zaal, en zij zorgen dat ze ruim op tijd klaar staan en in stilte het podium opgaan. Knap he, al die tijd zijn ze muisstil! Tot het moment dat ze op het podium staan, dan mogen ze laten zien wat ze allemaal kunnen. Dan mogen ze shinen en schitteren, en dat hebben ze zeker te weten gedaan!

 

En weetje wat ik dan zo gaaf vind?! Wij trainen de leerlingen om zelf “fouten” of “blunders” te herstellen. En als zoiets dan gebeurd, en het gaat goed....dan ben ik reuze trots! Zo was bijvoorbeeld de eerste avond, de dokter vergeten om zich om te kleden. Dus in alle haast moest die nog naar de kelder om zich om te kleden, terwijl het doek al openging. Heel eventjes kreeg ik een wanhopige blik mijn kant uit, maar direct herpakten de spelers zich. Ze begonnen geweldig te improviseren, ze deden alsof ze gestrest waren omdat de dokter er nog niet was. Net zo lang, tot de dokter er was (op blote voeten en met losse lange haren). Dat zijn voor mij echt geniet momenten! Zo ook toen de kinderen op het eind een brief moesten brengen, en ze waren de brief vergeten. Kruimeltje loste dit prachtig op, door net te doen of hij de zogenaamde brief een beetje onder het dekbed schoof. Tussendoor keek hij even schuin mijn kant op met een grote grijns en een dikke knipoog. En in stilte klapte ik in mijn handen, voor deze oplossing.

 

Kortom, wij en alle leerlingen hebben genoten van afgelopen week! Volgende week hebben we de afsluiting les van dit seizoen, we nemen afscheid van de leerlingen die stoppen met musicalles. En Jannie en ik gaan ons voorbereiden op het nieuwe seizoen! Waarin we zullen optreden met Peter Pan (6 tot 13 jaar) en Grease (13+)

 

Veel liefs, Jannie & Christianne

Show middag musicalschool Light Up

Afgelopen zaterdag hebben wij onze showmiddag gevierd! Elke groep liet in het voorprogramma een dans zien, die ze de afgelopen periode hadden geleerd. Eerst kwamen de groep Sparkle, zij dansten de fitlala van kinderen voor kinderen. Daarna kwam de groep Shine, zij lieten een stukje moderne dans zien op het lied “This is me” uit de film the greatest showman. Onze leerlingen hebben pasgeleden ook een workshop moderne dans gehad, dus deze techniek konden ze nu mooi weer toepassen. Daarna volgden de Highlights, gekleed in leren jasjes, vetkuiven, getoupeerde haren en rode lippen, dansten zij op het lied “we go together” uit de film Grease. Daarna kregen alle bezoekers een voorproefje te zien van de musical “Urk & de bleekneusjes” door de Spotlights groep.
 
En toen kwam het hoogtepunt van de showmiddag, de musical “het mysterie rondom het zwarte scherm” uitgevoerd door spelers uit de jongste groep “Stars” . De musical ging over een kabouterdorp waar elke kabouter deed waar hij/zij goed in was. Zo waren er kunstkabouters, kook & Bak kabouters, danskabouters, kabouterukken etc. maar op een dag werd er in dat kabouterdorp een telefoon gevonden. De kabouters hadden zoiets nog nooit eerder gezien, en verbaasd vroegen ze zich af wat dat voor mysterieus zwart scherm was. Toen ze opeens allerlei opdrachten (smsjes) binnen kregen. De kabouters voerden al die opdrachten trouw uit, maar daardoor deed niemand meer waar hij/zij goed in was of talent voor had gekregen. Ze volgden allemaal de bevelen van het zwarte scherm en werden zo de hele dag vermaakt. Totdat de berichtjes grimmiger werden, en er ruzie in het dorp ontstond. Toen besloot opa om het scherm weg te doen. Vanaf dat moment kon iedereen weer doen waar hij/zij goed in was en werden alle talenten weer optimaal ingezet.
 
De jongste spelers hebben ontzettend genoten op het toneel en het publiek natuurlijk nog meer! De komende periode gaat ook de jongste groep zich voorbereiden voor een dans in de musical kruimeltje die we in Juni met alle leerlingen gaan opvoeren. Ook de andere groepen zijn al druk aan het oefenen voor de musical kruimeltje. En geloof mij, dat wordt ook een fantastisch mooie musical. Maar nu eerst toewerken naar de uitvoering van “Urk & de Bleekneusjes” heeft u al kaarten?

Vertrouwen, Samenwerken & Genieten

Inmiddels zijn we volop van start gegaan met al onze musicallessen!
 
De eerste lessen hebben we de nieuwe leerlingen verwelkomt en binnen elke groep met elkaar kennis gemaakt door middel van teambuildingsspellen. Onze jongste musical groep is op dit moment bezig met een dansje van Pippi Langkous, mijn favoriete film vroeger! Alle kids kwamen met verschillende sokken in de les en Jannie had natuurlijk de allergekste aan, tot groot vermaak van alle kids! Ook leren we daar alle basisvaardigheden voor toneel en zang en we gaan binnenkort al werken met een script. We kunnen jullie vast iets verklappen, het wordt een toneelstuk met een boodschap over social media.
 
De groep van 9-10 jaar hebben gedanst op footloose en ze moesten van Jannie aan hun conditie werken, want voor musical heb je heel veel longcapaciteit nodig! Ga maar eens zingen en dansen tegelijk. Ook werken we binnen deze groep veel met fantasie spellen en vooral heel veel zelf aan de slag gaan, want dat is toch wel het allerleukste!
 
De groep van 10-12 jaar hebben vorig jaar een begin gemaakt met de dans “this is me” van the greatest showman. Een pittige dans, maar wel super gaaf volgens de leerlingen! We hebben aandacht besteed aan “ gevoel leggen in een dans” want als je dat doet kan dans een uitlaatklep worden en het is prachtig om te zien! Ook hebben we veel aandacht besteed aan zangoefeningen. En dan met name de articulatie!
 
De groep van 12+ zijn ook gestart met “This is me” waarin een geweldige boodschap zit! iedereen heeft talent, iedereen is prachtig geschapen en mag er zijn! Verstop je niet achter onzekerheid maar kom in het licht staan en laat je zien. Geweldig om te zien hoe deze leerlingen de dans vol gevoel kunnen dansen. Zij mogen ook zelf hun dans voor een gedeelte creëren daar gaan we de komende tijd mee aan de slag, en we oefenen met meerstemmig zingen.
 
De gemengde groep van 8-18 gaan over 2 weken starten met hun script “Urk en de bleekneusjes” een historisch script wat op basis van waargebeurde verhalen is geschreven. Hiervoor zijn we eerst samen de geschiedenis ingedoken, achtergrond informatie opgezocht etc. Ook werken we binnen de groep aan concentratie, want om te kunnen starten met een script moet je eerste goed geconcentreerd zijn.
 
Kortom alle musicallessen zijn in volle gang, en wij genieten ontzettend van alle geweldige leerlingen!
 
Liefs, Jannie & Christianne

Musicalles het mooiste wat er is!

Hier weer een update van musicalschool light Up! Veel mensen vragen hoe het met onze lessen gaat en wat we nu eigenlijk precies doen, dus hierbij even een korte samenvatting van de afgelopen maand.
 
Bij de twee jongste groepen hebben we alvast een begin gemaakt met het lied “iedereen heeft talent” deze komt ook terug in hun eigen musical die ze in mei gaan opvoeren. Prachtig om te zien hoe al deze jonge sterretjes steeds meer zekerheid krijgen en daar volop staan te zingen en te dansen. Ook de ouderen in die groep die vorig jaar wat verlegen op de achtergrond kropen, beginnen nu hun plaats in te nemen. Ook zij gaan beseffen dat ze eigenlijk best wel veel talent hebben, en dat ze dat niet hoeven te verstoppen op de achterste rij. Jannie laat ook heel vaak de rijen bewust even wisselen om zo iedereen volop in de spotlights te zetten. Deze week starten we met de voorbereidingen voor Urk in wintersferen, alle leerlingen mogen namelijk in de klas figureren. Dus nu vast oefenen met rust, reinheid, regelmaat en schrijven met de rechterhand. Na Urk in wintersferen starten we met het script “ het mysterie rondom het grote zwarte scherm”
 
Dan komt de groep Lets Shine, daar zitten de leerlingen van 10-12 jaar in. Zij hebben de afgelopen periode gewerkt aan de dans this is me, prachtig om te zien hoeveel gevoel sommige leerlingen hier in kwijt konden! Ook hebben we een karaoke party gehouden, dat zorgde voor heel wat kippenvel momentjes! 1 moment was voor ons beiden heel bijzonder. Er was een meisje die al 4 jaar op musicalles zit, de eerste twee jaar stilletjes genietend op de achtergrond en vorig jaar al wat meer lef maar toch vaak wat onzeker. Ineens kwam ze naar voren, pakte de microfoon en begon te zingen! En wauw wat een stem had deze meid en wat waren wij trots op haar dat ze ineens het lef had en letterlijk van zich liet horen. Hier doen we het voor
 
De highlights groep 12+ is heerlijk fanatiek! Ook zij hebben de afgelopen periode gedans op This is me, en veel theateroefeningen gedaan rondom improvisatie. Lachen tot je bijna in je broek plast met deze meiden! Ook hebben we veel zangoefeningen gedaan om zo de articulatie te verbeteren en als groep 1 klank te vormen. Dus luisteren naar elkaar en ook aanpassen aan elkaar. Binnenkort krijgt deze groep een workshop waarin ze meerstemmig gaan leren zingen, super gaaf!
 
De spotlights zijn al begonnen met oefenen voor de musical “Urk en de bleekneusjes” deze musical gaan ze namelijk in maart al opvoeren. Bij het lezen van het script moesten de leerlingen keihard lachen om de humor en de opbouw van het verhaal. Ook leren ze direct hoe het nu vroeger op Urk precies ging, en dat zorgt voor vragen als: wat is een kolenkit eigenlijk? En hadden ze toen echt geen wasmachine? Ook genieten we van de gave liedjes die Fokke Geert Hoekstra voor ons geschreven heeft en welke hij samen met Douwe Gnodde al heeft ingespeeld voor ons.
 
Zoals u leest zijn onze lessen heel divers en afwisselend! Jannie en ik genieten enorm van het lesgeven.